Hvordan lære å løpe riktig! Running School Lillehammer hjelper deg på vei!

Postet av Litrim den 29. Mai 2015




Hans Noet i Running School Lillehammer og Aktivklinikken ønsker at du skal få mer ut av løpingen din. Her presenterer han Running Shool Lillehammer og gir 2 prøvetimer som blir trukket ut blant deltakerne i Mesnaelva opp. Bildet viser Mike Antoniades sammen med Hans Noet ved tredemøllen.



Running School Lillehammer er Nordens første i kjeden Running School. Metoden ble lansert av engelskkypriotiske Mike Antoniades i 1996, da som en del av Sport Dimensions. I 2009 så den første Running School dagens lys i Chiswick. Det er i dag 12 sertifiserte Running School – «klinikker» i England, Irland, Tyskland, Kypros og Spania – og nå Norge! Mike Antoniades har en omfattende CV som gjennom 30 år inkluderer coaching og trening av alt fra OL-medaljører i løpsøvelser, profesjonelle fotballspillere til triatleter og mosjonister. Han har dedikert seg til først å lære folk å løpe – dernest lære dem å løpe fort. Enten rett fram, kort (f.eks. sprint), langt (f.eks Birken) eller multidireksjonalt (f.eks. fotball). Han styrer fortsatt sine 2 klinikker i London, men er svært mye på reisefot som kursholder eller konsulent. Filosofien som Running School bygger på er at mennesket er født til å løpe for å komme raskest mulig fram, men det er ikke født til å løpe riktig. Det er også en viktig årsak til at skadefrekvensen for løpere er svært høy. I løpet av et år vil 37 til 57% pådra seg en skade. Feil løpsteknikk er en opplagt utløsende faktor. Det hjelper heller ikke at mange følger trendene, som nå barfotløping/five fingers etter den norske oversettelsen av Christopher McDougalls bok «Born to run», hvor tarahumaraenes legendariske løpskapasitet og stil har fått sin menighet. Fakta er at barfotløping krever lang tilpasning, og det passer heller ikke alle.

Historien til Running School Lillehammer startet i 2008. Da dro Hans Noet til London for å delta på en av Mikes work shops i fotballhurtighet. Deretter har Antoniades vært på Lillehammer hvert år for å holde ulike kurs. Det siste året har han ledet 4 fysioterapeuter fra Aktivklinikken Lillehammer og en kroppsøvingslærer gjennom utdanningen fram til sertifiseringen som en del av Running School-kjeden.

Konseptet består av en biomekanisk løpsanalyse på tredemølle med bruk av video, samt en fuksjonell bevegelsesanalyse. Med dette som bakgrunn tilbys 6 oppfølgingsøkter med korrigerende øvelser og løpsdriller. I løpet av ca. 6 uker kan teknikken endres til mer effektiv og mindre belastende. Men det er viktig å få med seg at det etter vårt syn ikke finnes en korrekt løpsteknikk – hvert individ har sin egen optimale måte å løpe på. Dog finnes det visse prinsipper og biomekaniske lover som er felles. Spør en som løper hvem som har lært vedkommende det. Svaret blir oftest: «Ingen». Hva tror du svaret blir om du spør hvilken som helst utøver av annen mosjons- eller idrettsaktivitet om det samme? Har de lært å skøyte, kjøre slalom eller hoppe på ski selv? Riktig løping burde vært fag i grunnskolen! Våre yngste klienter er 7 år gamle. Gamle vaner er vonde å vende – spesielt om man ikke har sett seg selv løpe eller aner hva som er god teknikk. Derfor er det veldig inspirerende med barn og unge hvor teknikk og motorikk er lettere å lære, men de fleste som søker hjelp hos oss er eldre ungdom og voksne. Man er aldri for gammel til å lære.

Den første timen hos oss på Running School Lillehammer kan være ganske frustrerende, for ikke å si deprimerende. Innledningsvis. Men allerede på slutten av første besøk er de fleste forbløffet på en positiv måte. Vi viser tekniske feil og mangler på video – i sakte film. De fleste er i en ubevisst inkompetent fase, hvor de ikke vet hvordan de løper og hvordan de bør løpe. Samtidig er dette basisen for korreksjoner. Raskt blir man bevisst på hva man ikke kan. Så får man kunnskapen og blir klar over at man gjør tekniske feil og klarer å korrigere ved å konsentrere seg. Men målet er jo å løpe korrekt uten å måtte tenke på det. Teknikken blir automatisert. Dette er læringsprosessen, som altså erfaringsmessig tar rundt 6 uker. Selvsagt vil noen fortsatt ikke være helt der de vil og noen er dedikert det perfekte. Forutsatt at man er læringsvillig og evner å gjennomføre programmet, vil likevel alle oppleve en forbløffende forandring. Gevinsten er morsommere og raskere løping med mindre skader. Ingenting er kjedeligere enn treningsavbrekk p.g.a. skader.

Konseptet har også multidireksjonale idretter som målgruppe. Det som kjennetegner f.eks. fotball, håndball, ishockey, tennis og squash er eksplosive bevegelser i mange retninger, noe som innebærer retningsforandringer, start og nedbremsing. Dette kommer ikke av seg selv og teknikker må læres. Utviklingen innen fotball har vært rivende de siste år – nå går alt veldig mye fortere og høyhastighetsløpene er mange flere. Dette skiller mye mellom gode og mindre gode lag. Dette er velkjent blant trenere og spillere. Men kunnskapen om hvordan man utvikler evnen til raske bevegelser i mange retninger og kapasiteten til å klare mange av dem, er mildt sagt mangelfull. Fortsatt ser vi spillere som vender på feil bein og taper mye tid – ofte også uten kontroll. Trenere har mange fine øvelser – men de vet ikke hvordan de skal coache utøverne. En øvelse kan se ut som den flyter bra, men man får ikke tilbakemelding på nøkkelpunktene som gir effekten på hurtigheten man ønsker å utvikle.




Vi er ikke i tvil om hvor mye det er å hente på å lære å løpe – på absolutt alle nivå. Alle ønsker selvsagt å løpe skadefritt, mer effektivt og raskere. Det er dette vi kan hjelpe med. Dette sier gjengen i Aktivklinikken / Running School Lillehammer her sammen med gründer Mike Antoniades.

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.