Utfordringer for løypetraséene i Sørdalskarusellen

Postet av Litrim den 11. Apr 2018

Sen vår og mye anleggsvirksomhet i byen vår utfordrer løypene våre og vi må gjøre noen endringer. Hva endringene vil bestå i skal vi komme tilbake til så fort vi har noe mer konkret.

Kringsjåløpet vil bli berørt av utbyggingen av Nordre Ål skole, men mindre enn vi hadde fryktet.  Start blir på samme sted som i fjor og vi følger tilsvarende vei som har erstattet gangstien utfra start. Anleggsveien går opp til Kringsjåveien og vi vil ikke løpe gjennom tunnelen under veien slik vi har gjort tidligere.

Inn til målområde vil vi måtte ta en liten sving ned Hammersengveien og deretter inn veien til tennishallen og til mål i skolegården.

Det er mye snø og en del is rundt og i løypa, blant annet i skolegården, gjennom Ekromskogen og gangstien ned fra Kringsjåveien. Vi håper værgudene vil ordne opp i dette i den uka som er igjen til


Påmeldingsportalen til Kringsjåløpet finner du her!

Informasjon om Kringsjåløpet


Parkering
En konsekvens av utbygging av Nordre Ål skole er at det ikke er parkeringsplasser i nærheten til Kringsjå skole. Alternativer er ny parkerings ved Gjørtlervegen ned mot Sigrid Undsetsvei eller ved gravplassen ved Nordre Ål Kirke. Du kan også parkere ved Stampa. Oppfordring blir å bruke sykkel eller føttene til start.


Kringsjåløpet vil bruke anleggsveien fra Kringsjå skole opp til Kringsjåveien. Her unngår vi undergangen til høyre på bildet.

Maihaugenløpet

I skrivende stund er det tre uker igjen til Maihaugenløpet (2. mai). Forholdene på Maihaugen er vinterlige med mye snø og vi må se an forholdene. Det kan bli ny løype hvis forholdene ikke blir bedre. Mer vårlige værmeldinger gir oss håp til en uforandret løype, men Jørn Breili har utarbeidet et veldig bra alternativ hvis vi må endre løypa.

Strandtorgetløpet og Hovemoenløpet

Lillehammer kommune utbedrer Vannverket og må stenge Korgvegen nord for Bælabrua. Dette gjør at vi må endre løypetraséen en del. Dette gjelder både Strandtorgetløpet 9. mai og Hovemoenløpet 23. mai.  

Litrim var på befaring i dag - Lars Philip Olaussen fra Lillehammer Kommune, Jannike Berg Leonhardsen og Jørn Breili hadde en konstruktiv gjennomgang av alternativer. Løsning vil gjelde bare for 2018. I 2019 vil vi gå tilbake til den gamle traséen igjen.

En snarvei gjennom et lite skogholt skal tas i bruk - her blir snarveien klargjort. Det er meterdyp snø inne i skogen.

Kanthaugenløpet
På grunn av Eidsivas anleggsarbeid med den nye demningen i Mesnaelva blir det antakelig noen små justeringer rundt kanalen. Det kan se ut som det blir mindre endringer her enn først antatt.

Vegmuseumsløpet 

Kjøretøyhistorisk museum er flyttet til Norsk Vegmuseum. Nybygget som skal huse kjøretøyene skal snart reise seg på parkeringsplassen der vi har hatt starten vår. Vi må endre startområdet noe, men ellers er parken uforandret. Det blir anlagt ny parkeringsplass som skal stå ferdig før Vegmuseumsløpet i august.

Til tross for utfordringer, så vil det bli løp - 10 i tallet.


Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.